جنگ رسانه ای
جنگ رسانه ای

رسانه‌ها چگونه افکار عمومی را جهت می‌دهند؟

رسانه‌ها چگونه افکار عمومی را جهت می‌دهند؟

بررسی آنچه در جنگ رسانه‌ای رخ می‌دهد

برخی از غول‌های رسانه‌ای و خبرگزاری‌های عمده جهانی که با استفاده از تکنیک‌های خبری به شکل دهی افکار عمومی جهان در راستای اهداف و منافع قدرت‌های غربی و تخریب چهره کشورهای هدف بهره می‌برند عبارتند از: شبکه تلویزیونی BBC ،CNN، الجزیره، العربیه، اسکای نیوز و خبرگزاری‌های رویترز، یونایتد پرس، آسوشیتدپرس، فرانسه و جرایدی مانند: واشنگتن پست، نیویورک تایمز، نیوزویک، تایمز، الشرق الأوسط و…. .

در اکثر این رسانه‌ها استفاده از مطالب و اخبار مجهول المنبع مانند: «یک تحلیلگر آگاه که نخواست نامش فاش شود»، «بنا به اظهارات دیپلمات‌ها»، «یک مقام آگاه»، «منابع خبری»، «گزارشات رسیده» و… رواج بسیار بالایی دارد و تلاش معناداری برای جهت دهی هدفمند اخبار صورت می‌گیرد.

در واقع این رسانه‌ها می‌کوشند با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های قضاوت و پرهیز از بیان واقعیات مغایر با اهداف خاص خود، افکار عمومی را به گونه‌ای شکل دهند که تأثیر مورد نظر را بر ذهن مخاطب بر جای گذارند.

The Soft War and the Need for Confrontational Strategies

خبرگزاری‌های غربی می‌کوشند ضمن فراهم آوردن امکان انحراف افکارعمومی از واقعیات و تقویت اتهام‌های بی اساس علیه ملت‌ها و دولت‌های هدف، با ارائه راهکارهای خاص، افکار عمومی را به اتخاذ اجماع متقاعد کنند.

به عنوان مثال در قضیه پرونده هسته‌ای ایران جریان امپریالیسم خبری غرب با بهره گیری از غول‌های رسانه‌ای و خبرگزاری‌های عمده به طور آشکار در تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت شکل دهی افکار عمومی جهان علیه ایران عمل کرده است و در این راستا از انواع و اقسام تکنیک‌ها و روش‌های حرفه‌ای برای فریب جهانیان و تخریب چهره نظام اسلامی بهره برده است.

استفاده از تیترهای خبری مانند: «تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتم»، «مخفی کاری فراوان از آژانس»، «فعالیت‌های مشکوک»، «نصب کلاهک اتمی بر روی موشک‌ها»، «نگرانی جهانیان»، «بلند پروازی‌های اتمی ایران» و… در راستای همین سیاست و فضاسازی جهانی علیه دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته‌ای است.

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
از پژوهش چه خبر!؟ – قسمت دوم

منبع: مقاله “جنگ رسانه‌ای” به اهتمام منصور حاتمی راد