معرفی مقاله “بازنمایی اخبار؛ تبیینی شناخت شناسانه”

مقاله “بازنمایی اخبار؛ تبیینی شناخت شناسانه”

عنوان مقاله: “بازنمایی خبر، تبییتی شناخت‌شناسانه”
نویسنده: مرتضی مردیها

مقاله حاضر، بازنمایی را از دیدگاه فلسفی و شناخت‌شناسانه بررسی می‌کند و معتقد است دستگاه ادراکی انسان همانند عدسی عمل می‌کند تا آینه‌.

در بازنمایی خبر، تکیه بر ذائقۀ هیجان‌خواه و کنجکاو و تنوع طلب و شگفتی‌گرای مخاطب است. بازنمایی، معمولا اخباری که حاوی حوادث کمیاب، متاثرکننده، شگفتی‌آور، و تکان دهنده، که بنا به عللی این اخبار نوعاً بیشتر اخبار بد هستند، را نشان می‌دهد.

تجربۀ هرروزۀ ما نشان می‌دهد که در مجموعه‌ای از متنوع‌ترین ابزارهای خبرپراکنی، از روزنامه، رادیو، تلویزیون، تا شبکه‌های مجازی، و از کشورهای مختلف تا گرایش‌های مختلف درون یک ملت، سرخط خبرها بیشتر مشتمل بر اخبار حوادث، حوادث منفی و ناراحت‌کننده، است.

بنابراین قاعدتاً در اصل این دعوا انکاری نیست، انکار در دو چیز است: اینکه اخبار مزبور واقع‌نمایی اندکی دارند؛ و اینکه کوشش در هر چه بیشتر انتشار چنین اخباری نتایجی وارونه برای افزایش آگاهی و توسعۀ فرهنگی دارد، که همچون هدف رسانه ادعا و پذیرفته می‌شود.

برای خواندن ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید.

                                                          لینک دانلود مقاله

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
از پژوهش چه خبر!؟ – قسمت دوم