گزارش بیست و پنجمین دوره تربیت مربی سواد رسانه‌ای موسسه مسیررسانه (سطح یک)

گزارش سطح یک بیست و پنجمین دوره سوادرسانه‌ای مسیررسانه

سطح یک از دوره تربیت مربی سوادرسانه‌ای در تاریخ 12/06/1401 لغایت 16/03/1401 در موسسه مسیررسانه برگزار گردید. در این سطح فراگیران با سوادرسانه‌ای آشنا شده و اساتید سرفصل‌های مقدماتی این دوره را آموزش دادند.
خلاصه کارگاه‌های برگزار شده در این سطح به شرح زیر می‌باشد.

روز اول
کارگاه: رسانه‌شناسی
استاد: آقای سید احمد موسوی صمدی

در این کارگاه آقای دکتر موسوی به اهمیت رسانه‌ها در ابعاد مختلف پرداخته و اهمیت اقتصاد رسانه‌ها را ذکر کردند. در ادامه کارگاه ایشان راهکارهایی را در مواجهه با چالش‌های رسانه‌ای از زوایای مختلف بررسی کردند، و به عنوان بخش عملیاتی کارگاه، شرکت کنندگان را به ارائه قوانینی در مواجهه با رسانه‌ها تشویق کردند.آقای موسوی در انتهای کارگاه به بررسی مخاطبین هررسانه پرداخته و مثال‌هایی از این بحث را مورد بررسی قرار دادند.

روز دوم
کارگاه: هویت رسانه‌ای و صنعت رسانه
استاد: آقای حسین حق‌پناه

آقای حسین حق‌پناه در ابتدا به  ریشه‌ها، روندها و پیامدهای گسترش  صنایع و فناوری‌ها اشاره کردند و در ادامه درباره هویت موجود و مطلوب انسان عصر دیجیتال پرداختند.
ایشان بیان کردند: ما در طلیعه یک تحول همه‌جانبه هستیم که برخی آن را انقلاب صنعتی چهارم می‌نامند. این تحولات بر محور صنایع رسانه‌ای و فناوری‌های دیجیتالی رخ می‌دهد.

روز سوم
کارگاه: تفکر انتقادی
استاد: خانم مریم مومن‌زاده

خانم مومن زاده در این کارگاه به اهمیت تفکر انتقادی پرداختند و قدم اول در رسیدن به آن را آشنایی‌زدایی از قطعیاتی چون زبان، واقعیت و شناخت دانستند.
ایشان افزودند: ما از طریق زبان فکر می‌کنیم، جهان را می‌شناسیم و کمتر به خود زبان فکر می‌کنیم و از طریق زبان است که در فرایند بازنمایی و در درون گفتمان واقعیت را می‌سازیم.

روز چهارم
کارگاه: خطاهای شناختی
استاد: آقای پویا پاکنژاد

آقای پاکنژاد در این کارگاه به ضرورت اینکه چرا یک فعال رسانه‌ای باید درباره خطاهای شناختی بداند پرداختند.
ایشان در ادامه اشاره کردند که، به نظر می‌رسد دانش عمومی درباره ذهن و مغز انسان برای دغدغه‌مندان ارتباطات و رسانه از دو نظر اهمیت دارد؛ اولین مورد که همیشه درباره آن صحبت می‌شود اطلاع درباره فرآیندهای ذهنی مخاطبان است! اما موضوع قابل توجه دیگر فرآیندهای ذهنی تولیدکنندگان محتواهای رسانی است!
آگاهی از اینکه ما نیز به عنوان پژوهشگر و مدرس سواد رسانه، راه فراری از خطاهای شناختی نداریم؛ در عین حال که ما را در مسیر متواضع‌تر زیستن قرار می‌دهد توجه‌مان را به راهکارهای اجتماعی معطوف می‌کند.

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
فضای مجازی یا فضای حقیقی

روز چهارم
کارگاه: آینده رسانه‌ها
استاد: آقای مهدی غفاری

آقای غفاری در این کارگاه، به آینده پژوهی تکنولوژی و اثرات فناوری‌های برهم زننده بر حوزه سرگرمی و رسانه و با سناریوهای محتمل صنعت رسانه در آینده‌ای نه چندان دور آشنا پرداختند.

روز پنجم
کارگاه: روایت‌ سازی
استاد: خانم طاهره رضانیا

در کارگاه روایت‌سازی خانم رضانیا به این موضوع اشاره کردند که، ما همه راوی‌ و در عین حال مخاطبان همیشگی روایت‌ها هستیم.
ایشان در ادامه افزودند: روایت همه جا هست درست مثل خود زندگی. روایت ابزاری برای سامان دادن به زمان است. الزاما ایستا نیست و ابزاری همگانی برای دانستن و گفتن است.
از روایت‌سازی می‌توان برای جریان‌سازی رسانه ای استفاده کرد و به علاوه می‌توان با رمزگشایی روایت‌ها جریان‌های رسانه‌ای را شناسایی کرد. روایت می‌تواند مسئله برساختن خیر جمعی را حل کند.

روز پنجم
کارگاه: فنون اقناع ومتقاعدسازی
استاد: آقای سید احسان حسینی

در ابتدای این کارگاه از سه رویکرد به مخاطب در تئوری‌های تاثیر صحبت شد.در ادامه به تعریف و فرایند اقناع پرداخته شد.
آقای حسینی، اقناع را به سقلمه تشبیه کرده و آن را حاصل فکر و نگاه افراد دانسته نه پیامی که تولید می‌شود.
در ادامه با بررسی نمونه‌هایی از چند تکنیک اقناعی و نکات گفته شده، فراگیران به تولید پیام اقناعی پرداختند.

لازم بذکر است سطح دوم این دوره در مهر ماه سال 1401 برگزار می‌گردد.