دنیای وارونه(زندگی در متاورس چگونه است؟)

دنیای وارونه

متاورس یک سونامی بزرگ تغییرات را با خود همراه می‌کند

به اهتمام فاطمه ناصری- معصومه حسن زاده

حتما نام متاورس را شنیده‌اید.همان‌‌چیزی که باعث شد زاکربرگ نام قدیمی و معروف فیس بوک را برای همیشه از سر زبان ها بیاندازد تا بتواند از دنیای جدید متاورس رونمایی کند، جهان بی حد و مرز و آنلاین.

دنیایی که در آن آواتارها به کمک عینک‌های واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیا دیجیتال زندگی انسان‌ها را شکل می‌دهند.

تغییرات سبک زندگی در متاورس چگونه خواهد بود؟

آیا زندگی به سبک مجازی‌ با امکانات بی‌نهایتی که ما تصور می‌کنیم  بوجود می‌آید؟

دوست داشتن، غم ، شادی در آغوش گرفتن کودک و حتی لذت طعم غذا در دنیای جدید زاکربرگ بگونه‌ای دیگر است. سونامی ای از جنس تغییر در زندگی انسان.

تغییری از جنس هنجاری، هویتی، سلامتی، تعاملات انسانی، مرگ و زندگی، اقتصادی، آموزشی، شغلی، زمانی، جغرافیایی، ارتباطات خانوادگی، عاطفی، سیاسی، نسلی، خط قرمز و سلطه.

سونامی هنجاری:

تغییر در نظام هنجاری و ارزشی به گونه‌ای که بشر ارزش‌های والای انسانی که براساس زندگی واقعی انسان شکل گرفته به مرور فراموش کرده و هنجارهای خود را بر اساس باورهای شکل گرفته در دنیای غیرواقعی تعریف می‌کند.

سونامی هویت:

در دنیای متاورس به دلیل عدم نیاز به افشای خود حقیقی،هویت افراد در دنیای کنونی جایگاه خود را از دست داده و مرزهای ملیتی به مرور از بین می‌رود و افراد صرفا با هویت آواتار خود تعریف می‌‌شوند‌.

سونامی سلامت:

ساختار بدن و روان انسان باتوجه به شرایط زندگی در دنیای حقیقی شکل گرفته است. حال با ورود به دنیای متاورس فیزیولوژی و روان انسان خود را با دنیای جدید تطبیق داده وممکن است به مرور درگرگونی در ژنتیک انسان بوجود بیاید.

سونامی تعاملات انسانی:

ارتباطات انسانی باتوجه به دنیای کنونی و حقیقی افراد شکل گرفته است. همانگونه که این تعاملات با ورود شبکه‌های اجتماعی بازتعریف شده‌اند، دنیای جدید متاورس نیز با توجه به سونامی هویتی، تعریفی متفاوت به خود می‌گیرد.

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
متاورس مارکتینگ، درآمدی جدید برای زاکربرگ و دوستان!

سونامی مرگ و زندگی:

برای هر کدام از ما، مرگ و زندگی تعریف مشخصی دارد؛ اما با ورود به دنیای متاورس ممکن است تعریفی متفاوت از آن بوجود آید. به عنوان مثال با مرگ فردی در دنیای حقیقی آواتار او زنده بماند و به حیات خویش ادامه دهد و یا شخصی که در دنیای حقیقی هنوز متولد نشده، در متاورس به دنیا بیاید و زندگی جدیدی را آغاز کند.

سونامی اقتصادی:

تغییر در مناسبات اقتصادی مانند: شیوه درآمدزایی، از بین رفتن پول رایج در دنیای حقیقی و استفاده از ارزهای دیجیتال و اعتبارات اختصاصی این فضا.

سونامی آموزشی:

ورود به دنیای متاورس با تغییر بستر زندگی انسان ها، تعریفی متفاوت از آموزش را به همراه خواهد داشت. آموزشی که در آن دانش آموزان آنچه در متاورس نیاز است را می‌آموزند و آواتار آنهاست که باید در نظام یا بی نظامی متاورس آموزش ببیند

سونامی شغلی:

با مدرنیته شدن جوامع، نوع نیازهای انسان هم تغییر کرد و مشاغلی دیگر جایگزین مشاغل سنتی شد‌، اما با تعویض بستر زندگی و ورود به متاورس، بطور کلی مشاغل تغییر خواهند کرد. نیاز انسان در دنیای واقعی عناوین شغلی را تعیین میکند حال باتوجه به تغییر نیاز انسان در دنیای متاورس عناوین شغلی با توجه به چنین فضایی تعیین خواهد شد.

سونامی زمان:

همانطور در پیش‌تر گفته شد متاورس مفهوم تولد و زندگی را تغییر می‌دهد و بطور مثال ممکن است آواتاری وجود داشته باشد که در دنیای واقعی وجود ندارد. این مفهوم می‌تواند معنای زمان را هم تغییر دهد. جذابیت دنیای متاورس و برطرف شدن نیازهای انسان بد بسترهای فراهم شده در این فضا میتواند بگونه ای باشد که انسان هیچگاه نیاز به خارج شدن از این فضا را نداشته باشد.

سونامی جغرافیایی:

در دنیای واقعی بین کشورها حد و مرزی وجود دارد و این مرزها هستند که مشخص‌کننده استقلال کشورهاست.

اما در دنیای متاورس تعریف مرز جغرافیایی را میزان قدرت و مالکیت آوتارهاست که تعیین می کند.

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
"متاورس"زندگی واقعی در دنیای مجازی!

سونامی ارتباطات خانوادگی:

در دنیای واقعی خانواده تعریف مشخصی دارد و همه اعضای آن تعریف شده هستند. در دنیای متاورس می‌تواند این مفهوم تغییر کند و آواتارها هستند که مفهوم والد و فرزندی و روابط مابین آن‌ها را تعریف کنند.

سونامی عاطفی:

همانطور که می‌دانید در متاورس احساسات وجود دارند، پس روابط دوستی می‌تواند شکل گیرد و صمیمیت اتفاق افتد. اما مناسبات و نوع این روابط با دنیای حقیقی متفاوت است. آن‌جا آواتارها هستند که این روابط را شکل می‌دهند و مدل‌های دوستیابی و روابط عاطفی با مناسبات آنجا تعریف می‌شود.

سونامی سیاسی:

در حال حاضر حاکمیت‌ها هر چه قدرت نظامی بالاتری داشته باشد، می‌توانند قدرت سیاسی بیشتری هم داشته باشند. اما در متاورس به علت اینکه اسلحه و نیروی نظامی به شکل حاضر وجود ندارد، قدرت حاکمیت‌ها با چیز دیگری سنجیده می‌شود.

سونامی نسلی:

همه ما می‌دانیم که بین نسل ها تفاوت هایی وجود دارد. بین نسل جدید و قدیم هم اصطلاحا شکاف دیجیتالی وجود دارد که ناشی از تجربه هایی است که هر نسل در روزگار خود بدست می آورد.

اما نسل متاورس به علت اینکه قرار است همه روابط و تجربه های آن ها در یک دنیای دیگر و توسط آواتار ها اتفاق افتد، شکاف نسلی عمیقی بوجود خواهد آمد.

سونامی خط قرمز:

همواره در زندگی خود سعی کرده‌ایم که حریم خصوصی خود را در روابط با دیگران حفظ کنیم، اما آیا فکر کرده اید که در متاورس حریم خصوصی ما به چه شکل حفظ خواهد شد؟

همواره در معرض دید دیگر آواتارها هستیم و هیچگونه حریم و محدوده امنی برای ما وجود ندارد.

سونامی سلطه:

در متاورس قدرت دست کیست؟ کسانیکه زمین بیشتری در این فضا خرید کرده‌اند؟ صاحبان متاورس؟

در واقع هر فردی که سرمایه بیشتری داشته باشد و زمین‌های بیشتری را مالک باشد، می‌تواند قدرت بیشتری را هم صاحب شود و در نتیجه سلطه او بر آواتارها هم بیشتر می‌شود.

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
"متاورس"زندگی واقعی در دنیای مجازی!

به طور کلی متاورس تغییرات زیادی را در سبک زندگی ما ایجاد می‌کند. اما فراموش نکنیم که این ما هستیم سبک زندگی‌مان را انتخاب می‌کنیم و پذیرفتن تغییرات نیز به انتخای خودمان است.