رسانه‌ها و تغییرات فرهنگی
رسانه‌ها و تغییرات فرهنگی

رسانه‌ها و تغییرات فرهنگی

رسانه‌ها و تغییرات فرهنگی

🔸 رابرت مرتون جامعه شناس معروف آمریکایی در این مورد می گوید: رسانه ها می توانند در دراز مدت ساختارهای ارزشی را بسازند یا دگرگون کنند. اورث راجرز محقق آمریکایی نیز معتقد است که ارتباطات عامل دگرگونی اجتماعی هستند. چرا که تأثیر رادیو و تلویزیون بر #افکار_عمومی از دیگر رسانه ها وسیع تر و عمیق تر است.

🔹 رادیو و تلویزیون به سرعت می‌توانند طیف وسیعی از اعضای جامعه را تحت تاثیر قرار دهند. این دو رسانه می‌توانند موانع زمانی و مکانی را برطرف سازند و امواج خود را به راحتی به دور افتاده ترین نقاط کشور ارسال دارند. این رسانه‌ها پیامشان دیداری و شنیداری است و برای دریافت پیام آن‌ها، پیام‌گیر نیازی به سواد خواندن و نوشتن ندارد و در نتیجه می‌تواند برای بخش وسیعی از اعضای جامعه در حال توسعه، نقش یک آموزشگاه موثر را ایفا کند.

🔸 این دو رسانه در حوزه زندگی خصوصی پیام‌گیران قرار دارند و بخش اعظم لحظه های زندگی افراد با آن‌هاست. به علاوه چون این دو رسانه به صورت شفاهی و عینی با پیام‌گیران #ارتباط برقرار می کنند، تأثر آنها از لحاظ روانی عمیق است.

🔹 همچنین استفاده از این دو رسانه ارزان تر و میسر تر است. تلویزیون با ارائه تصویر، #جاذبه بیشتری دارد و بُعد تازه‌ای به پیام می‌دهد، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و فهم پیام را آسان می‌سازد و به دلیل وجود تصویر، اطلاعات کامل تر و درک عمیق تر به تماشاگر می‌دهد.

✏️منبع: مقاله “رسانه‌ها و تغییرات فرهنگی” به اهتمام شهناز تهرانی