حلقه میم 5
حلقه میم 5

حلقه میم پنج : مباحثه و تحلیل مستند «قرنِ خود»

حلقه میم پنج : مباحثه و تحلیل مستند «قرنِ خود»

 

پنجمین دوره حلقه #شبکه_مربیان مسیر در دی ماه ۱۳۹۹ در چهارجلسه توسط آقای محمد لسانی و آقای دکتر احسان شاه قاسمی برگزار گردید.

تحلیل مستند توسط آقای لسانی ابتدا با بررسی نظریات فروید در مستند قرن خود برگزار گردید. در این تحلیل به آزادی های دهه‌های ۶۰ و ۷۰ امریکا و شکل‌گیری انواع عرفان‌های نوظهور پرداخته شده. در ادامه ایشان به نقد روانشناسی و تعریف و بررسی روانشناسی زرد پرداخته و با اشاره به اینکه این سبک از روانشناسی ابزاری برای سرمایه داری است به بحث خود خاتمه دادند.

تحلیل بعدی این مستند توسط آقای دکتر شاه حسینی با مطرح کردن ۵ سوال کلیدی سواد رسانه ای آغاز شد. ایشان در مورد پیام‌های رسانه‌ای و اینکه تولید کننده پیام و مخاطب آن چه کسانی هستند، چیستی پیام و ارزش‌ها و دیدگاه‌هایی که هر پیام رسانه‌ای  در بردارد و در مورد چرایی و چگونگی ارسال پیام گفت‌گو کردند. در ادامه با مشارکت شرکت‌کنندگان در جلسه ایشان  به بررسی نظریات مرتبط با حوزه ارتباطی پرداخته و چگونگی تاثیرگزاری رسانه بر مخاطب را بیان کردند.

ادامه جلسه درباره لایه های محتوایی مستند قرن خود توضیح داده و با مشارکت شرکت‌کنندگان بررسی گردید که از مهم ترین آنها سیاست،توده و سرمایه‌داری نام برده شد. سپس به بررسی نظریات و ایده‌های اجرا شده  ادوارد برنیز در حیطه تفکر سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی پرداخته شد.
دکتر شاه حسینی با نتیجه‌گیری اینکه رسانه با انکارتبعیت از  نظریات برنیز همچنان به شیوه تفکر او ادامه می‌دهد به بحث پایان دادند.

لازم به ذکر است سلسله نشست‌های شبکه مربیان مسیر رسانه با هدف دانش‌افزایی و هم‌افزایی مربیان سواد رسانه‌ای بطور مستمر برگزار می‌گردد.

حلقه میم 5

 

 

 

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
مصاحبه با دکتر حسن بشیر - خبر خوب و خبر بد چه شاخص هایی دارند؟