انتخابات-الکترونیک
انتخابات-الکترونیک

تأثیر تلفن همراه بر مباحث شکلی و نحوه برگزاری انتخابات (انتخابات الکترونیک)

🔹 امروزه در بسیاری از دموکراسی‌ها نگرانی عمده‌ای درباره کاهش نرخ مشارکت #شهروندان در انتخابات و به طور کلی افزایش بی تفاوتی سیاسی مردم وجود دارد. برای مقابله با این مسئله و به منظور گسترش فعالیت‌های سیاسی، انجام برخی اصلاحات ضروری به نظر می‌رسد.

🔸 یکی از اقداماتی که به این منظور در دستور کار بسیاری از حکومت‌ها قرار گرفته، آسان سازی روند #انتخابات از طریق روی آوری به رأی دهی الکترونیک (از راه دور) است.

🔹 انتظار می‌رود این روش ضمن افزایش میزان سهولت #رأی_دهی، اعتماد رأی دهنده به دقت و درستی نتایج انتخابات را نیز افزایش دهد.

🔸 پتانسیل #تلفن_همراه به مثابه ابزار رأی دهی، در کاربردهای تجاری و به ویژه مسابقات و نظرسنجی‌های تلویزیونی به اثبات رسیده است. در برخی کشورها از این قابلیت در سیاست نیز استفاده شده و با رشد و گسترش فناوری که محدودیت‌ها و موانع فنی را به حداقل برساند، ما شاهد افزایش کاربردهای سیاسی و انتخاباتی تلفن همراه خواهیم بود.

🔹 در کشورهایی که شرکت شهروندان در انتخابات نیازمند #نام_نویسی قبلی است، تلفن همراه می‌تواند ابزار مناسبی را در اختیار حکومت‌ها و شهروندان قرار دهد تا روند نام نویسی را تسهیل کرده و مشارکت افزون‌تری را جلب کنند.

✏️منبع: مقاله “جامعه شناسی سیاسی موبایل: تاثیر تلفن همراه بر زندگی سیاسی” به اهتمام مجتبی قلی پور و حیدر شهریاری

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
دومین مستند بلند موسسه مسیر رسانه در مراحل پایانی تصویربرداری | کلیپ