بحران هویت و اختلال شکل‌گیری هویت در بستر اینترنت
بحران هویت و اختلال شکل‌گیری هویت در بستر اینترنت

بحران هویت و اختلال شکل‌گیری هویت در بستر اینترنت

بحران هویت و اختلال شکل‌گیری هویت در بستر اینترنت

🔹 هر یک از عناصر سه گانه هویت یعنی «شخص، #فرهنگ و جامعه» در تکوین شخصیت فرد نقش مهمی را ایفا می‌کنند. هویت شخصی، ویژگی بی همتای فرد را تشکیل می‌دهد. هویت اجتماعی در پیوند با گروه‌ها و اجتماعات مختلف قرار گرفته و شکل گیری آن، متأثر از هویت اجتماعی است. در نهایت، #هویت_فرهنگی، برگرفته از باورهایی است که در عمق وجود فرد به واسطه تعامل او با محیط پیرامون و آموزه‌های آن از بدو تولد تا کهنسالی جای گرفته است.

🔸 از آنجا که #فضای_مجازی صحنه‌ای فرهنگی و اجتماعی است که فرد خود را در موقعیت‌های متنوع، نقش‌ها و سبک‌های زندگی قرار می‌دهد خود زمینه‌ای برای آسیب پذیری #شخصیت کاربر است که در نتیجه، موجب چند شخصیتی شدن کاربر خواهد شد.

🔹 در #فضای_سایبر، بیش از آنکه هویت ظاهری فرد مطرح گردد، درون مایه‌های افراد بروز می‌کند. هر کس درصدد بیان اندیشه‌ها و علاقه‌مندی‌های خویش است. مطرح نشدن هویت شخصی و مشخصات فردی در #اینترنت، موجب تقویت شخصیت‌های چندگانه و رشد و استحکام آن می‌گردد. جوانان در این محیط از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند و به ویژه در دورانی که هویت آنان شکل می‌گیرد، این خطر پر رنگ‌تر می‌شود.

🔸 با امکانات و گزینه‌های فراوانی که #رسانه‌های_عمومی از جمله اینترنت در اختیار جوانان می‌گذارند آنان پیوسته با محرک‌های جدید و انواع مختلف رفتار آشنا می‌شوند. چنین فضایی هویت نامشخص و پیوسته متحولی را می‌آفریند. از نظر صاحب نظران جامعه شناسی، شکل گیری هویت افراد تحت تأثیر منابع گوناگونی است. عمده‌ترین این منابع #خانواده، رسانه‌های گروهی، مدرسه و گروه همسالان است.

✏️منبع: مقاله “تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها و کارکردهای فضای مجازی در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی” به اهتمام محمد سمیعیانی و حمیدرضا حاجی محمدجواد