فرزندپروری در عصر دیجیتال
فرزندپروری در عصر دیجیتال

آیین رونمایی از کتاب «راهنمای فرزندپروری در عصر دیجیتال»

آیین رونمایی از کتاب «راهنمای فرزندپروری در عصر دیجیتال»

رونمایی کتاب راهنمای فرزند پروری از سوی موسسه مسیر رسانه

روز یکشنبه ۹ تیرماه ۹۸ آئین رونمایی از کتاب «راهنمای فرزندپروری در عصر دیجیتال»، از سوی مؤسسه #مسیر_رسانه با همکاری کانون مربیان سواد رسانه‌ای و باشگاه هنرپژوهان جوان برگزار شد.

در این نشست دکتر سعید مدرسی، دکترای علوم تربیتی و مدرس سواد رسانه‌ای، دکتر محمدصادق نصراللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، و دکتر معصومه نصیری، قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران، به عنوان مهمان حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر سعید مدرسی، خاطرنشان کرد: در چندسال اخیر کتاب‌های خوب اما معدودی با مخاطب والدین در حوزه رسانه‌ها و فضای مجازی نگاشته شده است و شکر خدا گفتمان خوبی در حال شکل‌گیری است.
وی ادامه داد: نسل جدید حوصله مطالعه متون عمیق و بلند را ندارند و تقریبا دیجیتال‌خوان شده‌اند و این نکته می‌بایست در تعامل با مخاطب هدف مورد توجه قرار بگیرد. بر همین اساس یکی از ویژگی‌های شاخص این کتاب استفاده از چندرسانه‌ای و کدهایی است که استفاده از کلیپ‌های مرتبط و مناسب هر بخش را برای مخاطب فراهم می‌کند.

در ادامه دکتر محمدصادق نصراللهی افزود: این کتاب از ویژگی‌های قابل توجهی همچون پرداختن به موضوع مهم و موردنیاز جامعه یعنی #تربیت_فرزند در عصر رسانه و فضای مجازی، استفاده از قابلیت چندرسانه‌ای، ذکر پرسش و پاسخ‌های مورد نیاز مخاطبین و …برخوردار است.
وی با بیان اینکه نباید بین سواد رسانه‌ای فرزند و سواد رسانه‌ای خانواده خلط صورت بگیرد، افزود: پدرومادر الگوی فرزندان هستند و می‌بایست رفتارهای رسانه‌ای خود را در خانواده #کنترل و مراقبت کنند؛ چرا که فرزندان از آن‌ها یاد می‌گیرند و تکرار می‌کنند.

سپس دکتر معصومه نصیری ادامه داد: کتاب حاضر، با توجه به نیاز خانواده مبنی بر یافتن پاسخ سوالات خود در این حوزه و البته داشتن ادبیات روان و تعابیر ساده بکار رفته در آن می‌تواند تا حد قابل توجهی این مهم را برطرف کند و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. وی افزود: هیچ کتابی کامل نیست و نمی‌تواند همه خلأها را در حوزه خود پوشش دهد و این کتاب نیز از این امر مستثنا نیست.

مشاهده این مطلب هم پیشنهاد می شود
والدین چگونه می‌توانند تأثیرات منفی رسانه را بر کودکان و نوجوانان کاهش دهند؟

وی خاطرنشان کرد: تأکید بر مهارت‌های پدرومادری در این عرصه و نقش آن‌ها در #ذائقه‌سازی رسانه‌ای برای کودکان و مباحث تربیتی می‌تواند تکمیل کننده کتاب باشد و غنای آن را دوچندان کند.

در پایان، جناب آقای علی‌محمد رجبی -مؤلف کتاب- بیان داشت: یک اثر و یک کتاب براساس دغدغه‌های مؤلف آن شکل می‌گیرد و تولید می‌گردد. بر مبنای تجربه شخصی بنده که ارتباط و تعاملم با مخاطبین از طریق #فضای_مجازی و یا کارگاه‌های حضوری بوده، دریافتم که مخاطب فعلی ما به دنبال محتوای کوتاه و مختصر و مفید است. همچنین از آنجایی که بخشی از جامعه ما اصلا کتاب نمی‌خوانند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی کسب اطلاعات و دانش می‌کنند، بنابراین محتوای مناسب برای نسل کم‌حوصله امروز باید کپسولی و کوتاه باشد و به راحتی به مخاطب منتقل گردد.

وی ادامه داد: مبنای اصلی این کتاب تولیدات پیشین و مرتبط با موضوع و مخاطب بوده است که احساس نیاز کردم همه این‌ها می‌تواند و می‌بایست تحت عنوان یک مجموعه با این موضوع در اختیار مخاطب قرار بگیرد.

در پایان مراسم، علی‌محمد رجبی، مؤلف اثر «راهنمای فرزندپروری در عصر دیجیتال»، با دیگر مهمانان حاضر در مراسم عکس یادگاری گرفت. همچنین امضای کتاب برخی از مهمان‌ها توسط نویسنده از حاشیه‌های این مراسم بود.